Ajankohtaista

Aikakauslehteen palataan useita kertoja

30.11.2016

Aikakauslehteen palataan uudestaan ja uudestaan

Aikakauslehden numeroa luetaan useammalla kerralla. Tätä ominaisuutta mitataan kohtaamiskertoimella, joka lasketaan kertomalla lehden viimeksi luettu osuus ja lehden keskimääräiset lukukerrat. Esimerkiksi on lukenut lehdestä viimeksi noin puolet ja lukee tai selailee sitä yleensä neljä eri kertaa, 0,5 x 4 = 2.

Syyskuussa julkistetun uuden Kansallisen Mediatutkimuksen syksy 2015/kevät 2016 aineiston mukaan tutkittujen 86 aikakauslehden keskimääräinen kohtaamiskerroin on 1,6. Sama luku on myös Otavamedian 20 lehden keskiarvo.

Kohtaamiskerroin on korkeampi erikois- ja harrastelehdillä, esimerkiksi Kotiliesi Käsityön kerroin on 2,6. Toisaalta on lehtiä, jotka luetaan lähes kerralla läpi. Esimerkiksi Hymyn kerroin on 1,1. Vaikka viikoittain ilmestyvien lehtien lukukerrat kertyvät todennäköisesti suurimmalta osin yhden viikon ajalla ennen seuraavan numeron ilmestymistä, tutkimuksessa olevien 12 viikkolehden keskimääräinen kerroin on 1,5.

Kohtaamiskertoimen ja lukijamäärän tulona saadaan kohtaamiskontaktit, mikä tarkoittaa lehden keskimääräisen sivun saamaa katsekontaktien määrää.

Otavamedian lehdistä kohtaamiskontaktien mukaan kärjessä ovat:

Lehti Lukijamäärä Kohtaamiskerroin Kohtaamiskontaktit
Tekniikan Maailma 399.000 1,6 644.000
Seura 360.000 1,7 596.000
Kotiliesi Käsityö 208.000 2,6 547.000
Suomen Kuvalehti 296.000 1,6 489.000
Metsästys ja Kalastus 253.000 1,8 452.000
Kotiliesi 293.000 1,5 449.000
Erä 215.000 1,8 386.000
Anna 272.000 1,2 322.000
Maalla 116.000 2,1 239.000
Deko 136.000 1,7 232.000
Luvut ovat kaikista lukijoista.

 

Käytä hyväksesi tämä aikakauslehtien luontainen lisäetu, mainoksesi nähdään keskimäärin 1,6 kertaan! Mediamyyntimme auttaa sinua ottamaan kampanjan rakentamisessa myös tämän tunnusluvun huomioon. Haluatko tietää lisää? Mediamyyntimme yhteyshenkilösi auttaa, ota yhteyttä!

Ylös