Ajankohtaista

Aikakauslehti on hetki omaa aikaa – pitkään ja toistuvasti

26.4.2017

Itselle valitun aikakauslehden parissa viihdytään pitkään ja useita kertoja, osoittaa Kansallinen Mediatutkimus.

Aikakauslehden luonteeseen kuuluu, että sen parissa halutaan viihtyä. Siksi lehden lukemiseen etsitään ja varataan sopivia intiimejä hetkiä, jolloin lehden kanssa saa olla rauhassa. Koska yhteen hetkeen ei välttämättä saa sovitettua koko lehteä, sitä luetaan useampaan otteeseen. Tämä onnistuu hyvin, sillä aikakauslehti ei ilmesty päivittäin. Suomalainen lukee yhtä aikakauslehden numeroa keskimäärin 2,5 kertaa.

Naisten ja miesten lukutottumuksilla ei tällä mittarilla ole juurikaan eroa. Naiset lukevat yhden aikakauslehden numeroa 2,6 eri kerralla ja miehet 2,4 kerralla. Tutkimuksessa on mitattu kunkin ihmisen itse luettavakseen valitsemia lehtiä.

 

Lehtiryhmät sen sijaan eroavat toisistaan: Ruoka- ja juomalehtiä luetaan keskimäärin 3,1 kertaa, ja naislukijat lukevat niitä vielä useammin eli 3,5 kertaa. Harrastelehtiä luetaan sukupuolesta riippumatta 3,0 kertaa. Kolmanneksi useimmin lehtiryhmissä luetaan yleisaikakauslehtiä, keskimäärin 2,9 kertaa. Tässäkin sukupuolten keskiarvo on aivan sama.

Yli keskiarvon ovat myös tieteen ja kulttuurin lehdet sekä asumisen, rakentamisen ja puutarhanhoidon lehdet. Miehet lukevat myös autoilun ja tekniikan sekä ammatti- ja järjestölehtiä yli keskiarvon.

Lukukertojen häntäpäätä pitävät asiakaslehdet 1,7 kerralla ja talouselämän ja yritystoiminnan lehdet 1,9 kerralla. Erityisesti asiakaslehdillä lukijan sidonnaisuus lehteen voi olla heikompi, sillä lehti tulee lähetettynä eikä tilattuna. Voi myös olla, että näistä lehtiryhmistä etsitään tietoisesti usein jo ensimmäisellä lukukerralla se oleellinen tieto ja hyöty, mikä lehdestä halutaan.

 

Otavamedian lehdistä eniten lukukertoja on Kipparilla, 3,6 kertaa. Kotiliesi Käsityöllä ja Seuralla on kummallakin 3,5 lukukertaa, Maalla-lehdellä 3,0 kertaa ja Tekniikan Maailmalla 2,8 kertaa.

Naislukijoissa eniten lukukertoja saa Seura, jota luetaan 3,7 kertaa. Muut kärkiviisikon lehdet ovat Kotiliesi Käsityö (3,6), Maalla (3,1), Suomen Kuvalehti (3,0) ja Viva (2,7). Miehissä lukukertojen ykkönen on Kippari 3,9 kerralla. Seuraavat neljä ovat Seura (3,2), Tekniikan Maailma (3,0), Metsästys ja Kalastus (3,0) ja Erä (2,8).

 

Aikakauslehtien parissa myös viihdytään pitkään – keskimäärin yhteensä 61 minuuttia, kun eri lukukerrat lasketaan yhteen. Naiset käyttävät aikakauslehden yhden numeron parissa 68 minuuttia ja miehet 52 minuuttia.

Lehtiryhmistä eniten aikaa vietetään naistenlehtien parissa: keskimäärin 70 minuuttia, naisten kohderyhmässä 75 minuuttia. Myös yleisaikakauslehtien ja tiede- ja kulttuurilehtien parissa käytetään lähes sama aika, keskimäärin 69 minuuttia.

Naisilla ajankäytön perusteella kärjessä ovat yleisaikakauslehdet 77 minuutilla, toisella sijalla naistenlehdet 75 minuutilla ja kolmantena harrastelehdet 74 minuutilla. Miehillä kärjessä ovat tiede- ja kulttuurilehdet 68 minuutilla, toisella sijalla harrastelehdet 63 minuutilla ja kolmantena yleisaikakauslehdet 60 minuutilla. Neljäntenä tulevat autoilun ja tekniikan lehdet 59 minuutilla.

 

Otavamedian lehtien viiden kärki on Suomen Kuvalehti (101 min), Viva (98 min), Kotiliesi Käsityö (82 min), Kotiliesi (81 min) ja Seura (78 min).

Myös naisilla Suomen Kuvalehti on kärjessä, tosin samalla minuuttimäärällä (98 min) kuin Viva. Seuraavina ovat Alibi (89 min), Kotiliesi (85 min) ja Kotiliesi Käsityö (82 min). Suomen Kuvalehden mieslukijat käyttävät lehden keskimääräisen numeron parissa 97 minuuttia. Tekniikan Maailman parissa sen lukijat viihtyvät 75 minuuttia. Seuraavina ovat Seura (73 min), Erä (66 min) ja Hymy (66 min).

Erityisesti moniin sähköisiin medioihin verrattuna aikakauslehti on tiivis ja tehokas viihdepaketti, joka tarjoaa lukijoille tiedon lisäksi ideoita. Sidonnaisuus lehteen on vahva, sillä suuresta valikoimasta on mahdollista valita juuri itselle sopiva vaihtoehto. Näin ei ole ihme, että aikakauslehden parissa viihdytään pitkään ja useita kertoja.

Lue myös viisi hyvää syytä mainostaa aikakauslehdessä täältä

Lähde: KMT AL + total 2016

Kiinnostuitko? Kysy lisää:

Kari Anttila

Tutkimuspäällikkö

p. 040 5414 279

kari.anttila@otava.fi
Ylös