Ajankohtaista

Elli Mäkilästä IAB:n natiivityöryhmän puheenjohtaja

8.6.2017

Kuluttaja arvottaa toiminnallaan kampanjan onnistumisen

Alamme vihdoin olla siinä pisteessä, että natiivimainonnasta puhuttaessa alan ihmiset ja suurin osa asiakkaista mieltävät termin IAB:n määritelmän mukaisesti, eli asiakkaan kaupalliseksi sisällöksi ostetussa mediassa. Itse asiassa olemme päässeet vaiheeseen, jossa aiemmin niin korkealentoiset – mutta ikävä kyllä usein vain teoreettiset – keskustelut natiivin sisällöllisen laadun tärkeydestä liiketoiminnallisten tulosten näkökulmasta on jo konkreettista tekemistä. Julkaisijalla ja asiakkaalla pitää olla yhteisymmärrys, mitä muutosta tekemisellä haetaan ja kuinka sitä mitataan.

Aloittaessani nyt luottamuksesta kiitollisena IAB:n natiivityöryhmän puheenjohtajana tulen omassa roolissani ruokkimaan keskustelua kuluttajan palvelemisesta. Kuluttaja kuitenkin on meidän ykkösmittari, joka toiminnallaan arvottaa kampanjan onnistumisen. CPAt, ROIt ja muut ihanat KPIt kun lopulta ovat itse asiassa lopputulemia, jonka ykkösmittarimme – kuluttaja – saa aikaiseksi. Tämä tosiasia haastaa myös julkaisijoiden mediamyyntien ja toimitusten dialogia, sillä natiivisisältöön tottuneiden kuluttajien vaatimukset kaupallisen sisällön laadusta vs. konteksti tulee nousemaan.

Fantsu ja kliffa luova idea ei siis todellakaan tule jatkossa(kaan) riittämään, vaan tarvitsemme kuluttajaa palvellaksemme paljon mm. kohderyhmien kuuntelemista, osallistamista ja tekniikkaa. IAB:lla on kansainvälisesti merkittävä rooli digitaalisen mainonnan kehittämisessä, myös alan toimitapakulttuurista ja lainsäädännöstä keskusteltaessa. Otavamedialaisia onkin mukana IAB Finlandissa muun muassa natiivi-, tietosuoja- ja mobiilityöryhmissä sekä IAB:n hallituksessa. Näin saamme jalkautettuna kaiken uuden tiedon tuoreena kuluttajien ja asiakkaidemme hyväksi ja toisaalta myös vietyä toiveitanne ja tarpeitanne oikeisiin pöytiin.

Olemme siis aina kiitollisia kaikista palautteistanne, toiveistanne ja kysymyksistänne. Ne ovat ensisijaisen arvokkaita kun kehitämme alaa niin omassa toiminnassamme kuin yhdessä IAB:n asiantuntijaverkoston kanssa.

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteys Elliin.


P.S
. IAB:n päivitetty natiivimainonnan opas  on nyt julkaistu, käy lataamassa omasi!

Kiinnostuitko? Kysy lisää:

Elli Mäkilä

Liiketoimintapäällikkö

p. 045 326 3212

elli.makila@otava.fi
Ylös