Ajankohtaista

Katseenvangitsija – Vuoden 2016 voittajat

Katseenvangitsija on Otavamedian konsepti, jolla huomioidaan tutkitusti hyvin toiminutta mainontaa*. Tutkimme vuosittain yli 700 aikakauslehti- ja digimainosta, joista valikoituu kuluttajien mielestä vuoden parhaat kampanjat eli Katseenvangitsijat. Vuodelta 2016 palkitsemme vuoden aikakauslehtimainoksen ja digikampanjan. Lisäksi annamme kaksi kunniamainintaa.

 

Vuoden aikakauslehtikampanja on Metsä Tissuen Saga Paistovuoka!

 

Metsä Tissue, Kotiliesi 27/2016

katseenvangitsija Metsä Tissue

”Houkutteleva. Teki heti mieli ottaa selvää, mitä tässä on kysymys.”

”Mielenkiintoinen ja uusi tuttavuus, jota voisi kokeilla.”

”Tämä täytyy saada! Vaikuttaa lupaavalta!”

”Kiinnostava uutuus. Varmaan kätevä ja säästää tiskiä.”

 

 

 

 

 

 

Mainos on houkutteleva ja kiinnostava. Leivontaan liittyvän helppokäyttöisen uutuuden mainostaminen joulusesongin alla oikeassa mediaympäristössä lisää ostokiinnostusta. Lisäksi suomaisuus ja ekologisuus puhuttelevat Kotilieden lukijoita.

 

Vuoden digikampanja on Suomen Sokerin ”Tämän joulun hittejä!” (useita Otavamedian sivustoja)

 

Suomen Sokeri

”Haluan kokeilla, mainos ei peittänyt lukemaani sivua vaan oli sijoitettu näkyvästi ilman häirintää.”

”Herkullisen näköinen kakku. Selkeä mainos. Mainostaja näkyy heti. Ei mitään turhaa.”

”Kuorrute näyttää todella herkulliselta ja houkuttelevalta”

”Mielenkiintoista, voisi kokeilla joskus.”

 

 

Mainokset ovat selkeitä, herkullisia ja houkuttelevia. Ne ohjaavat hyvin kuluttajia hakemaan lisätietoja ja ideoita Dan Sukkerin sivuilta

 

Kunniamaininta! Toimialansa paras mainos* on OP Ryhmä ”Sijoita Suomeen”

 

OP Ryhmä ”Sijoita Suomeen”, Suomenkuvalehti 5/2016

 OP-Pohjola

” Kiinnostus tarjottuihin palveluihin kasvoi.”

” Lisäsi kiinnostustani osakekauppaan.”

” Vahvistaa OP ryhmän myönteistä kuvaa.”

” Voisi ajatella klikata linkkiä lisätietojen saamiseksi”

 

 

 

 

 

Omalla toimialallaan parhaan mainoksen tittelin saa lukijoiden antamien toimivuuspisteiden perusteella OP Ryhmä ”Sijoita Suomeen”, joka oli Suomen Kuvalehdessä. Mainoksen toimivuuspisteet ovat 41% paremmat kuin toimialalla Pankit, rahoitukset ja vakuutukset keskimäärin.

*toimialan keskiarvoon suhteutettuna parhaiten toiminut mainos. Pankki, rahoitus ja vakuutusalan keskiarvo on 133.

 

Kunniamaininta! Vuoden natiivikampanja Midsona Urtekram

 

Midsona”Hain mukaan testaamaan tuotteita. Merkki on minulle tuttu ja hyväksi havaittu ja tuote vaikuttaa kiinnostavalta.”

”Mahdollisuutta olla edelläkävijä ja mielikuvavaikuttaja uuden tuoteperheen koekäyttäjänä. Uutta, innostunutta ja kokeiluhenkistä hurmiota”

”Mielenkiintoa ja halua kokeilla kyseisiä monipuolisen tuntuisia tuotteita.”

”Kiinnostavat tuotteet ja asiallisen oloinen artikkeli. Joten tähän pyrin mukaan.”

 

 

 

 

 

 

 

Sivustojen kävijät arvioivat Midsonan Urtekram –kampanjan parhaaksi natiivikampanjaksi’** vuonna 2016. Mainos herätti mielenkiintoa ja sai kuluttajia osallistumaan uutuustuotteiden testaamiseen. Mainoksesta pidettiin ja se lisäsi ostokiinnostusta.

** Natiivikampanjan toimivuuspisteisiin lasketaan huomanneiden osalta mainoksen herättämät myönteiset tuntemukset ja ostokiinnostus.

 

 

Tutustu tästä myös vuoden 2016 kvartaalien parhaimmistoon

Vuoden neljäs kvartaali (Q4)

Vuoden 2016 neljännellä kvartaalilla eniten toimivuuspisteitä ovat keränneet seuraavat kolme mainostajaa: Metsä Tissue, Kalevala Koru sekä Familon.
Katseenvangitsija Otavamedia aikakauslehtimainonta

Metsä Tissue, Kotiliesi 27/2016

katseenvangitsija Metsä TissueMainos on kiinnostava ja houkuttelee kokeilemaan.

”Houkutteleva. Teki heti mieli ottaa selvää, mitä tässä on kysymys.”

”Mielenkiintoinen ja uusi tuttavuus, jota voisi kokeilla.”

”Tämä täytyy saada! Vaikuttaa lupaavalta!”

”Kiinnostava uutuus. Varmaan kätevä ja säästää tiskiä.”

 

Kalevala Koru, Anna 40/2016

 katseenvangitsija Kalevala KoruMainos kasvattaa arvostusta yritystä kohtaan ja lisää kiinnostusta.

”Hyvä tapa antaa tukea hyvälle asialle.”

”Hyvän asian puolesta. Hieno juttu.”

”Hyvän asian tukeminen, lämmin ja suomalainen.”

”Ihanan hempeä koru, mutta tärkeintä on tarkoitus sen takana.”

 

 Familon, Deko 11/2016

Katseenvangitsija FamilonMainos inspiroi, luo laadukkaan mielikuvan ja houkuttelee ostamaan.

”Mainoksesta tulee mielikuva hyvistä tuotteista ja niiden tuottamasta hyvin nukutusta yöstä.”

”Visuaalisesti miellyttävä ja kutsuvan näköinen mainos. Menin heti googlettamaan ko.tuotteita.”

”Ihana. Kauniisti stailattu. Tekee mieli hypistellä. Tekee mieli ostaa omaan kotiin.”

 

*Yhteispisteisiin lasketaan mainoksen saama huomioarvo sekä huomanneiden osalta mainoksen herättämät myönteiset tuntemukset ja ostokiinnostuksen lisääntyminen.

 

Vuoden kolmas kvartaali (Q3)

Vuoden 2016 kolmannella kvartaalilla eniten toimivuuspisteitä ovat keränneet seuraavat kolme mainostajaa: Fazer, Myllyn Paras sekä Jotex.
Katseenvangitsija Otavamedia aikakauslehtimainonta

Fazer/Berry Pearls, Kotiliesi 20/2016

katseenvangitsija FazerMainos viestii herkullisuutta ja houkuttelee maistamaan.

”Herkullista, voisin maistaa tuota.”

”Ehdottomasti täytyy kokeilla.”

”Herätti mielenkiinnon ja halun ostaa.”

”Positiivinen, hieno, mieleenpainuva.”

 

Myllyn Paras, Kotiliesi 16/2016

 katseenvangitsija Myllyn ParasMainos viestii herkullisuutta ja innostaa kokeilemaan reseptiä.

”Herkullinen ja houkutteleva, tekee heti mieli leipoa.”

”Vesi nousi kielelle.”

”Kiinnostava uutuus, herkullinen kuva.”

”Kaiken kaikkiaan onnistunut ja kiva mainos.”

 

 

Jotex, Deko 8/2016

Katseenvangitsija JotexMainos viestii kodikkuutta ja viihtyisyyttä sekä innostaa sisustamaan.

”Kotoisa tunnelma ja samalla tyylikästä.”

”Oikein kaunis kuva. Antaa ideoita.”

”Teki mieli ruveta uusimaan sisustusta.”

”Kiehtova, kutsuu tarkastelemaan lähemmin.”

 

*Yhteispisteisiin lasketaan mainoksen saama huomioarvo sekä huomanneiden osalta mainoksen herättämät myönteiset tuntemukset ja ostokiinnostuksen lisääntyminen.

 

Vuoden toinen kvartaali (Q2)

Vuoden 2016 toisella kvartaalilla eniten toimivuuspisteitä ovat keränneet seuraavat kolme mainostajaa: Granit, Cinema Mondo sekä Metsä Tissue/Saga.
Katseenvangitsija Otavamedia aikakauslehtimainonta

Granit, Deko 4/2016

katseenvangitsija GranitMainos herättää mielenkiinnon ja innostaa piha- ja puutarhatöihin.

”Innostaa ja kannustaa viherpeukalo-hommiin.”

”Kevätsiivous, järjestys, tavarat paikoilleen.”

”Kiinnostavan rouhea, kiinnostavia tuotteita.”

”Todella mielenkiintoinen ja trendikäs sekä ajankohtainen.”

 

Cinema Mondo, Anna 15/2016

 katseenvangitsija cinema_ mondoMainos viestii tyylikkyyttä ja nostalgiaa sekä herättää kiinnostuksen elokuvaa kohtaan.

”Elegantti, hieno mainos.”

”Haluaisin ehdottomasti nähdä elokuvan.”

”Hyvännäköinen, uteliaisuutta herättävä.”

”Mielenkiintoinen, tyylikäs kuva eikä liikaa tekstiä.”

 

 Metsä Tissue, Kotiliesi 9/2016

Katseenvangitsija Otavamedia Metsä Tissue SagaMainos on kiinnostava ja informatiivinen sekä innostaa kokeilemaan.

”Antaa vinkkejä uudenlaiseen tuotteiden käyttöön.”

”Hyvä mainos, antaa tietoa.”

”Tätä pitää kokeilla!”

”Kiinnostava ja havainnollinen mainos.”

 

*Yhteispisteisiin lasketaan mainoksen saama huomioarvo sekä huomanneiden osalta mainoksen herättämät myönteiset tuntemukset ja ostokiinnostuksen lisääntyminen.

 

Vuoden ensimmäinen kvartaali (Q1)

Vuoden 2016 ensimmäisellä kvartaalilla eniten toimivuuspisteitä ovat keränneet seuraavat kolme mainostajaa: Arla, Pentik sekä Tikkurila.

Katseenvangitsija Otavamedia aikakauslehtimainonta

Arla, Anna 5/2016

katseenvangitsija ArlaMainos viestii herkullisuutta ja raikkautta sekä innostaa kokeilemaan.

”Kiva kokonaisuus, tekee mieli kokeilla.”

”Herkullisen ja raikkaan näköinen.”

”Houkuttelevan herkullinen väritys.”

”Otsikko ja kuva saavat kiinnostumaan, houkutteleva.”

Pentik, Anna 5/2016

katseenvangitsija PentikMainos viestii kauneutta ja tyylikkyyttä sekä herättää kiinnostuksen tuotteita kohtaan.

”Kauniit kuvat ja ihanat värit.”

”Loistavat asettelut ja värimaailma.”

”Mainos on kaunis, herättää kiinnostusta.”

”Mainos todellakin houkuttelee ja vetää puoleensa.”

 

Tikkurila, Deko 2/2016

katseenvangitsija TikkurilaMainos on kiinnostava ja informatiivinen sekä innostaa tekemään itse.

”Informatiivinen ja ideoita antava mainos.”

”Innostava ja mielenkiintoinen, tulee halu tehdä itsekin.”

”Kiva tapa mainostaa. Tuo samalla käyttökelpoiset ideat kuluttajalle.”

”Mainos sulautuu äärettömän hyvin sisustuslehteen.”

*Yhteispisteisiin lasketaan mainoksen saama huomioarvo sekä huomanneiden osalta mainoksen herättämät myönteiset tuntemukset ja ostokiinnostuksen lisääntyminen.

Katseenvangitsija on Otavamedian konsepti, joka nostaa esille hyvää aikakauslehti- ja digimainontaa.

*Mainonnan toimivuutta mittaamme toimivuuspisteillä, joihin lasketaan mainoksen saama huomioarvo sekä huomanneiden osalta mainoksen herättämät myönteiset tuntemukset ja ostokiinnostus. Mainonnan tutkimukset toteutamme kunkin lehden lukijoita edustavassa paneelissa tai pop up -tutkimuksena verkossa. Kaikki tutkitut mainokset tallentuvat Otavamedian omaan tietopankkiin. Tutkimukset toteuttaa InterQuest Oy.

Kiinnostuitko? Kysy lisää:

Kari Anttila

Tutkimuspäällikkö

p. 040 5414 279

kari.anttila@otava.fi
Ylös