Ajankohtaista

Mediamainonnan investoinneissa viimeinkin piristystä

3.2.2017

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1168 miljoonaa euroa vuonna 2016 ja vuosi päättyi hienoiseen 0,9 % kasvuun – ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Panostukset sähköisiin medioihin ovat nyt 55 % mainonnan kokonaisinvestoinneista.

Mainonnan panostukset painetuissa sanomalehdissä vähenivät, mutta laskeva trendi on loiventunut. Painetuissa aikakauslehdissä mainonta laski erityisesti yleisö- ja asiakaslehdissä mm. muutaman asiakaslehden siirryttyä kokonaan verkkoon. Mainonnan määrä TV:ssä pysytteli edellisen vuoden tasolla ja se on myös pitänyt osuutensa mainonnan kokonaismäärästä. Verkkomainonta kasvoi erityisesti mobiilimainonnan vauhdittamana. Viime vuosi oli menestyksekäs myös elokuva-, radio- ja ulkomainonnalle.

 

Otavamedian mediamyyntijohtaja Tomi Takanen kommentoi tuloksia tuoreeltaan:

”Otavamedian viime vuosi oli kokonaisuutena hyvä. Se päätyi mediamyynnin osalta markkinoita parempaan kasvuun. Erityisiä ilonaiheita olivat verkon puolella muun muassa Nettix ja Ampparit ja aikakauslehtien puolella Suomen Kuvalehti – kaikkien näiden mainittujen mediamyynti kasvoi voimakkaasti. Myös natiivin ratkaisut, mobiili- ja videomainonta sekä ohjelmallinen ostaminen toimivat viime vuonna kasvumme moottoreina. Verkon osuus Otavamedian mediamyynnin liikevaihdosta nousi 50 prosenttiin  ja odotan sen jatkavan vahvaa kasvua myös tulevina vuosina. Myös aikakauslehtien keskeistä roolia ja vahvuuksia tulemme jatkossakin hyödyntämään osana monikanavaisia mediaratkaisuja.”

Kantar TNS:n kuukausittaisen mediaseurannan mukaan vähittäiskauppa nappasi jälleen neljäsosan kaikista mediamainonnan investoinneista. Sekä kaupan että autoalan mainonta piristyi. Suurimman kasvuprosentin saivat aikaan kuitenkin telealan brändit. Brändimainonnan osuus mediamainonnan kokonaisuudesta oli edelleen merkittävä, 60 %. Sen määrä kuitenkin laski viime vuonna perinteisissä medioissa 1,7 %.

Mainosvuosi-tilaisuudessa palkittiin vuoden 2016 ansioituneena mainostajana VV-Auto Group Oy.

 

Tiedot perustuvat Kantar TNS Oy:n kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä vuosittaiseen erillistutkimukseen, jonka yhteistyökumppaneina media-alan liitot.

Mainonan määrä -taulukko pdf-muodossa

 

Ylös