Ajankohtaista

Suomalaisten asenteet mediakäyttöön muuttuvat

25.1.2017

Viihtyminen ja mukava ajanviete mediankäyttömotiivien kärjessä

Suomalaisilla mediankäyttömotiivien kärjessä on viihtyminen, mukava ajanviete ja tietämyksen syventäminen maailmasta. Alle 45-vuotialla korostuu myös vahvasti itsensä kehittäminen, vinkit ostopäätöksiin, rentoutuminen ja median käyttäminen aina kun on ”tylsä hetki”. Joka neljäs kaipaa medialta inspiraatiota ja vinkkejä arkeen sekä kunnon nauruja.

Mediatulvan välttely on laskenut vuoden sisällä merkittävästi. Tällä hetkellä mediatulvaa välttelee noin joka viides suomalainen, pudotusta 6 %-yksikköä.

Iän myötä viihtymisen tarve vähenee, ja myös medialta toivotaan hitaampaa tempoa.

 

Median luotettavuuden tarve nousussa

Suomalaisista 68 % kaipaa käyttöönsä entistä enemmän luotettavan tahon kokoamaa tietoa – 20-34  –vuotiaista jopa yli 70 %. Ilmiö on kasvussa kaikissa ikäryhmissä, kasvua oli vuoden sisällä 6 %-yksikköä.

 

Entistä enemmän ollaan median tavoitettavissa, mutta myös rauhallisempi mediaan keskittyminen nousussa

Suomalaisista 65 % on jatkuvasti jonkin median tavoitettavissa. Tämä ilmiö on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana lähes 10 %-yksikköä. 38 % suomalaisista suosii nopeasti kulutettavia sisältöjä.

Kuitenkin myös hitaammasta mediasta nauttiminen on kasvussa kaikissa ikäryhmissä. Suomalaisista 58 % vastaa, että on aiempaa tärkeämpää keskittyä rauhassa lukemaan laaja-alaisia artikkeleita, alle 30-vuotiaistakin 54 %. Alle 40-vuotiailla slow media ja fast media ilmiöinä ovat suurin piirtein saman suuruisia. Yli 40-vuotiailla mediankulutuksen rytmi muuttuu nopeasta tiedontankkauksesta hitaammaksi asioihin perehtymiseksi, ja nopeasti kulutettavien sisältöjen rooli putoaa voimakkaasti.

Visuaalisuuden merkitys lisääntyy kaikissa ikäryhmissä. 46 % suomalaisista katselee mielellään näyttäviä kuvituksia, jotka tiivistävät olennaisen. Ilmiö on kasvanut huimasti vuoden aikana, 8 %-yksikköä.

 

Mediasisältöjen käyttö kännykällä yleistyy nopeasti

Netti on keskeisellä sijalla suomalaisten elämässä. Kantar TNS:n vuonna 2016 tekemän NetTrack-tutkimuksen mukaan 75 % suomalaisista käytti nettiä useita kertoja päivässä, ja 65% oli käyttänyt internetiä matkapuhelimella tänään tai eilen.

Mobiilin käyttö on tällä hetkellä nopeimmin kasvava mediailmiö. Suomalaisista 34 % vastaa käyttävänsä merkittävän osan mediasisällöistä kännykästään, ja 44 % katsoo kännykästään ystäväkuulumisia tai uutisia lukuisia kertoja päivässä.

 

Yhteisöllisyyteen liittyvät ilmiöt nousevat 30-44  -vuotiailla

Noin joka kolmas suomalainen on intohimoinen somen käyttäjä, 34 % vastaa käyvänsä somessa aina kun mahdollista. Suomalaisista 35 % välittää mielellään muille löytämiään kiinnostavia sisältöjä, ja 24 % vastaa saavansa merkittävän osan kiinnostavista sisällöistä tutuilta tai yksityishenkilöiltä. Nämä yhteisöllisyyteen liittyvät ilmiöt ovat korkeimmalla tasolla alle 30-vuotiaiden keskuudessa, mutta ilmiöt kasvavat voimakkaimmin 30-44 –vuotiailla.

Tiedot perustuvat Kantar TNS:n toteuttamaan TNS Monitor Media 2016 –tutkimukseen, joka toteutettiin heinä-elokuussa 2016. Tutkimus edustaa Suomen 18-75 -vuotiasta väestöä, vastaajamäärä raportissa on 5 034.

Kiinnostuitko? Kysy lisää:

Lotta Stålhane

Tutkimuspäällikkö

p. 050 356 2639

lotta.stalhane@otava.fi
Ylös