Ajankohtaista

Suomeen uusi internetyleisöjen valuuttatutkimus FIAM

12.5.2017

Suomeen perustetaan uusi internetyleisöjen valuuttatutkimus, TNS Metrix lopetetaan

Suomeen perustetaan uusi internetyleisöjen valuuttatutkimus, Finnish Internet Audience Measurement (FIAM). Samassa yhteydessä aiemmin käytössä ollut internetyleisöjen mittaus, TNS Metrix, lopetetaan. Yhteismitallinen ja laadukas internetyleisödata nähdään koko toimialan etuna.

Tutkimuksen toteuttaa comScore, joka on johtava internetin yleisömittausten tekijä maailmassa ja sen tuotteet ovat käytössä yhteensä 44. markkinalla.

Ensimmäiset kuukausistasoiset luvut valmiina heinäkuussa

Ensimmäiset luvut uudesta internetyleisöjen valuuttatutkimuksesta tuotetaan heinäkuussa (kesäkuun 2017 aineistosta). Tutkimus tuottaa ensisijaisesti kuukausitasoisia lukuja. Tutkimus tuottaa mm. total unique visitors –luvun eri päätelaiteittain eli netotetun kävijämääräluvun desktop- ja mobiilikäytön päällekkäisyydet poistettuina. Yhteensä erilaisia tunnuslukuja on 20 ja ne ovat kaikki raportoitavissa päätelaiteittain ja kohderyhmittäin.

FIAM-asiakkaiden keskeiset tunnusluvut raportoidaan yhteisellä julkisella listalla tutkimuksen omalla avattavalla internetsivustolla. Muuten tutkimuksen raportointi tapahtuu comScoren MyMetrix-käyttöliittymässä, joka mahdollistaa tarkat kohderyhmäkohtaiset analyysit ja profiilit.

Mittaukseen voidaan liittää mediasivustojen lisäksi myös kaikki muut sivustot, näin esim. mainostajien ja medioiden sivustojen päällekkäisten yleisön tarkastelu on mahdollista. Yleisömittausta hyödynnetään myös comScoren verkkomainonnan validointituotteissa.

Media Metrics Finland ohjaa tutkimusta

Markkinointiviestinnän toimiala yhdessä uudistaa ja kehittää tutkimusta. Tutkimusta ohjaamaan on perustettu toimialan yhteinen organisaatio, jonka toiminnasta vastaa Media Metrics Finland. ComScoren ja Media Metrics Finlandin lisäksi mukana ovat Suomen suurimmat mediayhtiöt (YLE, MTV, Sanoma, Alma Media, Otavamedia, A-lehdet, Bauermedia, Kaleva, KeskiSuomalainen, Turun Sanomat jne.) sekä Markkinoinnin, Teknologian ja Luovuuden liitto MTL ry.

Internetyleisöjen valuuttatutkimuksen laatua valvoo kaksi ohjausryhmää; tilaajaryhmä ja tekninen ryhmä. Tilaajaryhmä vastaa tutkimuskokonaisuuden kehittämisen tarpeiden määrittelystä, tutkimuksen laadun valvonnasta ja toimii ylimpänä päättäjänä toimialan yhteisessä organisaatiossa. Tämän lisäksi tutkimusta valvoo medioiden mittausteknologian tuntevista asiantuntijoista koostuva Tekninen ryhmä.

ComScoren tuottama data perustuu census- eli tagidataan (oikea kuva liikenteen määrästä kävijämäärän laskentaan) sekä lisäksi paneelidataan (demografiat).

 

 

Kiinnostuitko? Kysy lisää:

Lotta Stålhane

Tutkimuspäällikkö

p. 050 356 2639

lotta.stalhane@otava.fi
Ylös