Media Café


Media Café on Otavamedian mediamyynnin blogi, joka kerää yhteen ajatuksiamme muun muassa sisältömarkkinoinnista, hakukoneroboteista,
kohderyhmien kiinnostuksenkohteista sekä monikanavaisista mediaratkaisuista.

Miksi mobiilimainonnasta kannattaa edelleen puhua vuonna 2017?

Media Café, 30.1.2017

Mobiilimainonta on ollut alan kuuma puheenaihe ainakin viimeiset viisi vuotta, mutta lukujen valossa mobiilin todellinen räjähdys on tapahtunut vasta parin viime vuoden aikana. Esimerkiksi Otavamedian mediaverkostostoissa mobiilikäyttö kasvoi vuosien 2015–2016 aikana parhaimmilla sivustoilla jopa 45 prosenttia, joka on valtava muutos yhdessä vuodessa.

Saman ilmiön ovat huomanneet myös teleoperaattorit. DNA:n tuoreen tutkimuksen mukaan 4G-dataliikenne kasvoi vuoden 2016 aikana huimat 120 prosenttia. Yli 80 prosenttia DNA:n mobiilidataliikenteestä on nykyään 4G-liikennettä, mitä selittää erityisesti mobiilivideoiden ja datamäärän kasvu.

Tästä voi vetää vain yhden johtopäätöksen: mobiilimainonnasta kannattaa puhua vastaisuudessakin.

 

Yhtenä mobiilimainonnan merkittävimmistä trendeistä vuonna 2017 tullaan näkemään sisältöjen ja mainonnan personointi.

Mobiililaitteet ja sitä myötä median käytössä oleva tila ovat muuttuneet pienemmiksi. Mobiililaitteista on tullut henkilökohtaisia välineitä kantajilleen. Vaikka älypuhelimet näyttävät ulospäin samalta, niiden sisältö on jokaisella käyttäjällä erilainen ja käyttäjän mukaan räätälöity sovelluksineen, valokuvineen, asetuksineen jne.

Samasta ilmiöstä on kyse mediasisältöjen ja mainonnan personoinnissa.

Verkossa on tarjolla valtava määrä sisältöjä, ja kuluttajat ovat laiskoja etsimään ja personoimaan itseään kiinnostavia sisältöjä omatoimisesti. Siksi median on tehtävä se. Tekoälyteknologian kehittyessä pystymme tunnistamaan kävijät ja kohderyhmät yhä paremmin. Esimerkiksi Ampparit.com-uutispalvelussa käyttäjälle voidaan jo nyt personoida ja suositella sopivia sisältöjä ja mainontaa käyttäjänprofiilin, kiinnostuksen kohteiden tai käyttäytymisen mukaan. Nettiauto.comissa sisältöjä ja mainontaa voidaan suositella profiilin, automerkkien, mallien tai omien osto- tai myyntitarpeiden mukaan.

Mainostajalle sisältöjen personointi mahdollistaa mainonnan personoinnin kohdennettuihin mediaympäristöihin – mediaympäristöön sopivalla kielellä puhuttuna ja kuluttajaa palvelevalla tavalla.

Mainostajalle tämä mahdollistaa mainonnan personoinnin kohdennettuihin mediaympäristöihin.

 

Yksi personoinnin tärkeimmistä tekijöistä onkin asiakasymmärrys. Medioiden on tunnistettava yhä paremmin sivustolle tulevat ja osallistuvat kuluttajat ja osattava suositella oikeanlaisia sisältöjä oikealla hetkellä. Siihen, miten tämä tapahtuu, on useampia tapoja: esimerkiksi kirjautumistiedot, käyttöliittymä tai oma profiili, tai käyttökokemukset, kiinnostuksenkohteet tai vaikkapa elämäntilanne.

Mobiiliympäristö mahdollistaa uudella tavalla mainonnan personoinnin ja kohdentamisen myös esimerkiksi paikkatietojen tai sijainnin perusteella. Näin kuluttajille voidaan kohdentaa esimerkiksi konkreettisia tarjouksia tai personoituja mainoksia vaikkapa tapahtumien tai vapaa-ajan kohteiden yhteyteen.

 

Myös käyttökokemus ratkaisee. Arjessa mobiililaite on läsnä jokaisessa hetkessä ja käyttökokemus on siksi aivan erilainen kuin desktopissa. Varsinkin mobiiliympäristössä kuluttaja odottaa löytävänsä ratkaisun tai vastauksen heti, kun desktopissa maltetaan aiheeseen syventyä verkkaisemmin. Myös vuorokauden aika vaikuttaa siihen, millä laitteelle käyttäjä toimii.

Toistaiseksi suurin osa ostamisesta tehdään vielä desktopissa, mutta tulevaisuudessa tilanne on todennäköisesti toinen. Digimainonta 2016 –tutkimuksen mobiilimainonta huomataan jo nyt paremmin kuin desktop-mainonta.

 

Kaikki tämä kiteytyy lopulta teknologiaan. Virtuaalitodellisuuden (VR), lisätyn todellisuuden (AR) ja tekoälyn mahdollisuuksista mainonnalle käydään jo nyt kovaa keskustelua.

Koska palveluntarjoajia ja innovaatioita on tarjolla valtavasti, mainostajan tulee uskaltaa kuitenkin kriittisesti arvioida niiden hyötyä ja kustannuksia tulevaisuuden kannalta: Mitä teknologioita valitaan? Mihin lähdetään mukaan ja mihin ei? Mitkä ovat juuri oikeat mittarit mainontamme mittaamiseen?

Kyllä, mobiilimainonnasta kannattaa edelleen puhua.

Aki Ronkainen
Myyntipäällikkö
aki.ronkainen@otava.fi
p. 050 310 3133

Aki Ronkainen

Myyntipäällikkö



LUE MYÖS

 

KOMMENTOI

Ylös